Dette er min mediablogg. Oppgavene fullført i denne bloggen finner du under Nyttige Lenker under tittelen Bloggoppgaveside.


torsdag 25. mars 2010

Tause skrik fra Nord - Korea

Den grafiske presentasjonen skulle være selvforklarende. Jeg har skrevet en kort presentasjon av landet og deretter skrevet litt om hva jeg har tenkt i forhold til det symbolske i min grafiske fremstilling. Jeg synes ikke det er noen grunn til å copy paste hele min oppgave om Nord - Korea fordi jeg tror det blir litt langt, og jeg mener derfor at det ikke egner seg på bloggen.

Det er to måter å forsvinne på. Den ene måten er å fysisk bli borte. Den andre er når man ikke lenger eksisterer fordi ingen oppfatter at man er til stede. Et land som er slik er Nord – Korea. Verden vet at landet eksisterer, men svært få har kunnskap om individene og den humatære situasjonen i landet. Nord – Korea ligger øst i Asia og grenser til Sør – Kora, Kina og Russland. Landet er befolket med 24 millioner mennesker i hovedsak koreanere med et lite antall japanere og kinesere. Ut av dette landet kommer det lite informasjon på grunn av det strenge totalitære regimet som er ledet av Kim Jong Il.

Denne gloggen skal være et bilde på hvordan samfunnet fungerer i Nord – Korea, humanitære forhold, og statens byråkrati og hvordan dette først og fremst fungerer som et dyrt teater. Helt til venstre er en typisk propagandaplakat. Disse henger rundt om kring i Nord – Korea og er en del av det koreanske arbeiderpartiets propagnda for å samle oppslutning rundt partiet. I midten er bildet av statsministeren Kim Jong Il. Bildet er limt
på et bilde av mennesker som marsjerer på Kim Jong Ils bursdag. I bakgrunnen er det noen flammer. Dette er atomrakkene som har blitt skutt opp fra Nord – Korea. Bildet med tittelen Korean News er et screen shot fra en av få nettsider som har koreansk opphav (Korean Central New Agency). Bildet Freedom of Speach er et bildet jeg har laget helt selv (stolt). Dette skal være et symbol på den manglende ytringsfriheten i landet. Avisutklippet viser hvordan propagandaen gjennomsyrer mediene, mer enn noe annet. Bildet med en smilende jenta, det Nord – Koranske flagget og piggtråden er et symbol på hvordan det koreanske folket tvinges til å smile, selv om de lider. Ellers er det et lite videoklipp.Det var opprinnelig engelsk tekst til nyhetssendingen, men det kom ikke med. Den viktigste delen er allikevel at Nord – Korea hevder at de bruker atomrakettene til å sende ut satellitter. Sangen ”Propaganda" av Briskeby er en sang jeg synes var passende, men som jeg ikke har rettigheter til. Siste nytt om Nord – Korea er disse:
En egen VG - nett side fullt av nyhetssaker om Nord - Korea.
- Barn av Nord - Korea lider og sulter.
- Sørkoreansk skip sank - kan skyldes nordkoreansk torpedo.
- Nord - Koreas prøvesprengning 25. mai 2009.
denne siden kan du lese om Camp 22, som blir beskrevet som en konsentrasjonsleir fra 2. verdenskrig. Nord - Koreanere selv mener at det ikke finnes noe som heter Camp 22, men man kan se bilder av leiren på internettaplikasjoner som Google Earth.

Jeg har brukt Glogster i denne presantasjonen. Det er morsomt og gøy så prøv det du også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar