Dette er min mediablogg. Oppgavene fullført i denne bloggen finner du under Nyttige Lenker under tittelen Bloggoppgaveside.


fredag 2. april 2010

Årets påskefilm


Denne påsken har jeg sett en del på film. Endelig har jeg hatt tid til å lese de bøkene jeg ville lese og se de filmene jeg ville se, og de jeg gjerne ville se igjen. Valkyre, Sin City, Fight Club, Cast Away, Braveheart og Cold Mountain, er noen av de. Den beste filmen jeg så var uansett The Reader.

Michael Berg lever på 50 - tallets Vest - Tyskland. 15 - år gammel er han på vei hjem fra skolen, når han blir syk. En kvinne hjelper han hjem. Når han har blitt frisk fra skalagensfeber oppsøker han kvinnen som viser seg å være Hanna Schmitz. De innleder et hemmelig forhold, og hun insisterer på at han skal lese for henne. De leser klassikere som Odysseen av Homer og Krig og Fred av Leo Tolstoj. Så en dag forsvinner Hanna, og Michael for kjærlighetssorg.
En dag dukker Hanna opp igjen, men ikke helt på det stedet Michael hadde forventet. Han har begynt å studere juss, og hun er en av de tiltalte i rettoppgjøret etter 2. verdenskrig. Dette setter Michael i et voldsomt dilemma.

The Reader er en av de mest gripende filmene jeg har sett noen gang. Personlig synes jeg Hollywood - filmer har en tendens til å være veldig like. Denne filmen finnes ikke klissete, og den er ikke full av klisjeer. Den prøver bare å fortelle en helt fantastisk historie, og det lykkes den i. Selv om det er en fiksjonsfilm er den veldig troverdig. Det eneste jeg regerte på som negativt ved denne filmen, er at Kate Winslet som spiller Hanna Schmitz ikke ser så gammel ut i slutten, og heller ser litt dårlig sminket ut. Unge Michael Berg spilles av David Kross, som gjør en kjempeinnsats. Ellers en formidabel film, alle burde gå å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar